Mihin aikaan päivästä vitamiinit kannattaa ottaa?

Mihin aikaan päivästä vitamiinit kannattaa ottaa? Ravintolisien oikea-aikainen nauttiminen voi olla haasteellinen tehtävä – mitä saa ottaa samaan aikaan ja mitä erikseen? Entä onko joidenkin vitamiinien yhtäaikaisesta käytöstä haittaa? Kokosimme sinulle muistilistan siitä, mitä ravintolisiä päivän eri aikoina kannattaa nauttia, jotta saat niistä eniten hyötyjä irti. Huomaathan kuitenkin, että nämä ohjenuorat ovat vain ehdotuksia, eikä niiden noudattamisesta kannata ottaa liikaa stressiä.

Vitamiinit aamulla ja päivällä

Nauti pääasiassa vitamiinit aamulla, sillä monilla niistä, kuten B-vitamiineilla ja C-vitamiinilla on piristävä vaikutus. Aamulla nautitut vitamiinit pääsevät kehossa heti käyttöön päivää varten. Vitamiinit on hyvä ottaa aamiaisen tai muun aterian yhteydessä. Huomioi, että kahvi ja tee voivat ehkäistä ravintoaineiden imeytymistä – kannattaakin pitää esimerkiksi puolen tunnin – tunnin tauko vitamiinien nauttimisen ja kahvinjuonnin välillä.

Mihin aikaan päivästä vitamiinit kannattaa ottaa?

Vesiliukoiset B-vitamiinit vaikuttavat mm. energiantuotantoon ja jaksamiseen, ja C-vitamiini vastustuskykyyn, jaksamiseen ja vireyteen. On arvioitu, että noin 250 mg kerta-annos C-vitamiinia imeytyy tehokkaimmin elimistön käyttöön, ja ylimäärä poistuu nopeasti. Jos C-vitamiinin tarve on päivässä suurempi, kannattaa sen nauttiminen jaksottaa useampaan pienempään kerta-annokseen.

A-, E-, D- JA K2-vitamiinit suositellaan nautittavaksi aamulla tai aamupäivällä ruokailun yhteydessä, jolloin ne imeytyvät parhaiten, sillä ne tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen. A-vitamiinia tarvitaan mm. ihon ja kudosten uusiutumiseen, E-vitamiinia solujen suojaksi, D-vitamiinia immuniteetin ja luuston normaaliin toimintaan.

Tiesithän muuten, että D- ja K2-vitamiini tukevat toistensa toimintaa ja ovat yhdessä tärkeitä muun muassa luustolle? Aamulla tai päivällä voit ottaa myös kalsiumlisän, sillä D- ja K2-vitamiini auttavat kalsiumia pääsemään tehokkaampaan käyttöön luustossa. Kätevästä yhdistelmävalmisteesta saat nämä molemmat luustoa tukevat vitamiinit.

Lisäksi C- ja E-vitamiini hyötyvät toisistaan – C-vitamiini auttaa kierrättämään jo käytettyä E-vitamiinia. E-vitamiini ehkäisee puolestaan A-vitamiinin hajoamista elimistössä.

Monivitamiini on helppo ja tasapainoinen tapa nauttia vitamiineja monipuolisesti ja oikeassa suhteessa. Kun sinulla ei ole tarkkaa tietoa yksittäisten vitamiinien tarpeesta, on monivitamiini fiksu tapa tukea ravinteiden saantia. Katso monivitamiinien valikoimaamme täältä.

Rasvahapot ja omega-valmisteet on hyvä ottaa ruokailun yhteydessä, ja vielä parempi, jos nautit ne rasvaliukoisten A-, E-, D- ja K -vitamiinien kanssa.

Rohdokset suositellaan otettavan ruuan kanssa, sillä ne saattavat aiheuttaa yksinään vatsareaktioita tai yliherkkyyksiä. Rohdokset usein myös tukevat vitamiinien toimintaa kehossa. Siksi Terranovan tuotteet sisältävät niitä runsaasti synergistisen vaikutuksen aikaansaamiseksi. Ota aamupäivällä stimuloivat rohdokset, kuten ginseng, maarianohdake tai inkivääri.

Ruokailujen välillä

Rauta kannattaa nauttia mieluiten ruokailujen välissä tyhjään vatsaan, tai sellaisen aterian kanssa, joka ei sisällä maito- tai viljatuotteita. Myös kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä. Vältä kalsium- ja magnesiumlisän ottamista yhtä aikaa raudan kanssa, sillä ne haittaavat raudan imeytymistä. Bisglysinaattimuotoinen Easy Iron 20 mg imeytyy nopeasti ja tehokkaasti, vatsaa ärsyttämättä.

C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä, joten voit ottaa osan päivän C-vitamiiniannoksestasi tässä kohti, tai valitse aterialle C-vitamiinipitoisia vihanneksia, hedelmiä ja/tai marjoja.

Aminohapot ovat kehon proteiinien rakennuspalikoita, ja niitä voidaan käyttää yksittäin erilaisiin terapeuttisiin tarkoituksiin. Esimerkkejä tunnetuista aminohapoista ovat esimerkiksi l-kysteiini, l-glutamiini tai l-lysiini. Aminohapot suositellaan ottamaan pääosin ruokailujen välillä, jotta ne imeytyvät ja pääsevät toimimaan tehokkaasti. Optimaalisinta on ottaa ne 2–3 tuntia ennen tai jälkeen aterioinnin. Aminohappojen käytössä on hyvä pitää myös säännöllisiä taukoja, esimerkiksi viikon tauko kolmen viikon käytön jälkeen.

Mihin aikaan päivästä vitamiinit kannattaa ottaa

Mineraaleja ja rauhoittavia rohdoksia ilta-aikaan

Mineraalit ja kivennäisaineet kannattaa puolestaan nauttia pääosin illalla. Illalla otetut vitamiinit ja mineraalit myös yleensä varastoidaan kehossa.

Magnesium on monelle tuttu iltamineraali, ja se sopiikin ilta-aikaan hermostoa ja lihaksia rentouttavan vaikutuksensa ansiosta. Jos sinulla on B6-vitamiinia erillisenä valmisteena, se sopii magnesiumin kanssa hyvin yhdessä nautittavaksi, sillä ne tukevat toistensa toimintaa ja hermoston rentoutumista. Terranovan Magnesium 100 mg Complex -tuotteessa ne ovat kätevästi valmiina yhdessä.

Jos otat raudan illalla tyhjään vatsaan, vältä magnesiumin yhtäaikaista nauttimista.

Sinkki on vastustuskyvylle sekä iholle, hiuksille ja kynsille tärkeä hivenaine. Jos käytät sinkkiä säännöllisesti, huolehdi myös kuparin saannista, sillä ne ovat toisistaan riippuvaisia. Terranovan sinkki ei rasita vatsaa ja imeytyy nopeasti.

Seleenin kanssa puolestaan käytetään usein E-vitamiinia niiden synergistisen toiminnan takia. Ne ovat molemmat voimakkaita soluja suojaavia antioksidantteja. Terranovan seleeni sisältää E-vitamiinipitoisia kasviksia sekä antioksidanttista alfalipoiinihappoa.

Kivennäis- ja hivenaineet voivatkin esiintyä toistensa vastavaikuttajina, eli antagonisteina. Tällöin jonkin hivenaineen yksipuolinen runsas saanti voi johtaa sen vastavaikuttajan (antagonistin) puutokseen. Tässä tapauksessa vastavaikuttajana toimivaa hivenainetta on lisättävä. Tästä esimerkkejä ovat aikaisemmin mainittu sinkki ja kupari tai magnesium ja sinkki. 

Rauhoittavat rohdokset sopivat ilta-aikaan. Tällaisia ovat mm. ashwagandha, reishi, kauransiemen ja valeriaana. Käytä yrttejä kuuriluontoisesti ja tarkista tarvittaessa yhteiskäytön sopivuus lääkkeiden kanssa. Terranovan Magnesium 100 mg Complex sisältää rauhoittavaa kauransiementä, jolloin sen rentouttava vaikutus tehostuu. Smooth Mag 150 mg -jauheeseen on magnesiumin kaveriksi lisätty luontaista melatoniinia sisältävää montmorency-kirsikkaa sekä kauransiementä. Kun tarvitset tehoboostin rauhoittumiseen ja hermoston tasapainottamiseen, kokeile Smooth Synergy -kapseleita – niitä voit ottaa ylikierrosten purkamiseen jo iltapäivän puolella.

Smooth Mag magnesium Terranova