Tervetuloa seuraamaan Terranovan hormonitasapainoon liittyvää blogisarjaa. Käsittelemme jokaisessa kirjoituksessa hormoneihin oleellisesti vaikuttavia tekijöitä sekä ravitsemuksen että elintapojen osalta. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme mitä PMS-oireet ovat, mistä ne voivat johtua ja kuinka niitä voi hoitaa luonnollisin keinoin.  

Edellisessä osassa tutustuimme ruokavalion vaikutukseen kuukautiskierron eri vaiheissa. Voit lukea kirjoituksen tästä.

Mitä PMS tarkoittaa?

PMS, eli englanniksi premenstrual syndrome, eli kuukautisia edeltävä oireyhtymä alkaa naisilla yleensä viikko tai muutama päivä ennen kuukautisia ja loppuvat kuukautisten alkaessa tai niiden jälkeen. PMS-oireita on eri asteisia, joihin kuuluu vaihtelevasti erilaisia sekä fyysisiä että tunneperäisiä oireita. Noin yhdellä kymmenestä naisesta oireet ovat todella vaikeita. PMS-oireet ovat hälytys hormoniepätasapainosta.

Mitä oireita PMS aiheuttaa?

Miksi tuntuu, että yhtäkkiä elämä potkii ja kaikki ottaa päähän, vaikka edellisenä päivänä kaikki tuntui olevan hyvin. PMS eli premenstruaalisyndrooma on joukko fyysisiä ja psyykkisiä oireita, jotka esiintyvät naisilla ennen kuukautisia. Oireet voivat vaihdella yksilöittäin ja vaihdella kuukautiskierron aikana. PMS-oireisiin kuuluu muun muassa vatsakipua, päänsärkyä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihteluja, masennusta ja väsymystä. Joskus oireet saattavat johtua taustalla olevasta sairaudesta, kuten vakavasta masennuksesta tai kilpirauhasen ongelmista, jolloin oireet muistuttavat PMS-oireita.

PMS-oireet Terranova
Mielialanvaihtelut ja väsymys ovat yleisiä PMS-oireita

Mistä PMS johtuu?

PMS-oireiden ilmenemiseen ei ole ole olemassa tutkittua yhtä varmaa syytä. Yleisesti taustalla on uskottu olevan hormoniepätasapainotila ja hormonaaliset muutokset (alhainen progesteronimäärä verrattuna liian korkeaan estrogeenimäärään sekä ajoittain korkea prolaktiini ja progesteroni suhteessa estrogeeniin).

Yleisin syy on liian korkea estrogeeni suhteessa progesteroniin eli estrogeenidominanssi. Epätasapainotila estrogeenin ja progesteronin välillä aiheuttaa ns. suuren kuilun näiden kahden tärkeän naishormonin välille aiheuttaen voimakkaita ”pudotusoireita”. Mikäli progesteronitasot ovat alhaiset ja estrogeenitasot korkeat, sitä suuremmat oireet yleensä ovat. Olisi siis tärkeää kiinnittää huomiota näiden tasapainottamiseen. Progesteronitasoja on vaikeampi saada nostettua luonnollisin keinoin, mutta estrogeeniaineenvaihduntaa voi tukea helpommin.

Alhaisen progesteronin oireita ovat PMS-oireet, hedelmällinen valkovuoto (muistuttaa kananmunan valkuaista) kuukautisia edeltävän vaiheen aikana, kuukautisia edeltävä verenvuoto tai tiputtelu ja pitkittynyt tai runsas kuukautisvuoto.

PMS-oireiden taustalla voi myös olla vääränlainen ruokavalio, ravintoaineiden puutoksia, kuten magnesiumin, kalsiumin ja B6-vitamiinin puutokset. Eräs teoria PMS-oireisiin liittyen on alhainen serotoniinimäärä, joka voi aiheuttaa mm. masennusta, sillä hormonit ja välittäjäaineet vaikuttavat toisiinsa. Liika estrogeeni suhteessa progesteroniin saattaa vaikuttaa välittäjäainetasapainoon, joka vaikuttaa kiputiloihin ja mielialaan – pidemmän päälle tämä saattaa johtaa mielialavaihteluihin sekä hiilihydraatti- ja sokerihimoon.

Myös verensokeritasapainolla, ruoka-aineintoleransseilla sekä suoliston mikrobien epätasapainolla on todettu olevan vaikutusta. Alhainen verensokeri (hypoglykemia) aiheuttaa lisämunuaisten erittämien hormonien vapautumista, joka estää progesteronin toimintaa, seurauksena PMS-oireet. Yleensä verensokerin tasapainoitus, eli ruokailun rytmittäminen auttaa helpottamaan oireita.

Stressi vaikuttaa dopamiinitasoon heikentävästi ja oireina saattaa olla masennus ja nesteen kerääntyminen. Kroonistunut stressi vaikuttaa myös kortisoliin (stressihormoniin) jolla on vaikutusta verensokerin heilahtelulle, aamu-unisuudelle ja painon kertymiselle sekä lisämunuaisten ”uupumiselle”. Korkeat stressitasot saattavat myös estää progestoronin muodostumista, joten olisikin erittäin tärkeää kiinnittää huomiota stressin hallintaan.

PMS oireet kuriin Terranova
Stressi vaikuttaa voimakkaasti PMS-oireiden ilmenemiseen

Suoliston mikrobiston epätasapainolla voi olla myös suuri rooli oireiden synnyssä. Monella PMS-oiresta kärsivillä on taustalla ongelmia suoliston kanssa. Esimerkiksi hiivan liikakasvu tai suoliston bakteerikanta saattaa olla epätasapainossa. Tämä kuormittaa myös maksan detoksifikaatioreittejä, jolloin tarve lisäravintoaineille kasvaa.

Viime vuosikymmenen aikana on myös puhuttu paljon hormonihäiriköistä kuten muovista ja ksenoestrogeeneista. Ksenoestrogeenit ovat kemikaaleja joita löytyy mm. muovista, kodin puhdistusaineista, torjunta- ja lisäaineista ruuassa sekä kosmetiikasta. Ne häiritsevät sukuhormonien tasapainoa ja voivat olla myös yksi syy hormoniepätasapainoon.

Kuinka saan PMS-oireet kuriin?

Ruokavalio näyttelee tärkeää roolia PMS-oireiden ilmenemisessä. Ravitsemuksen ja tarvittavien elintapamuutosten avulla on mahdollista ennaltaehkäistä tai vähentää PMS-oireita hyvinkin tehokkaasti.

Tässä muutamia vinkkejä:

  • Syö terveellisesti ja tasapainoisesti: Ruokavalion tulisi sisältää runsaasti kuituja, kasviksia, hedelmiä, proteiineja ja rasvoja terveellisestä lähteestä.
  • Vältä sokeripitoisia ja rasvaisia ruokia, sillä ne voivat pahentaa PMS-oireita.
  • Vältä muovin käyttöä eli toisin sanoean ksenoestrogeenejä. Vaihda kodin puhdistusaineet ekopesuaineisiin sekä suosi kosmetiikassa luonnonkosmetiikkaa. Vältä myös kuumentamasta ruokaa muovisissa astioissa, sillä muovista irtoaa partikkeleja sen lämmetessä.
  • Juo tarpeeksi vettä. Veden juominen auttaa säätelemään hormonitasoja ja pitämään kehon nestetasapainon kunnossa. Vesipulloon voi myös lisätä hyppysellisen laadukasta suolaa nestetasapainon tukemiseksi.
  • Vältä kofeiinia. Liiallinen kofeiini voi pahentaa PMS-oireita, kuten vatsakipua ja päänsärkyä sekä haitata tärkeiden mineraalien, kuten kalsiumin ja raudan imeytymistä.
  • Huolehdi riittävästä unesta. Uni auttaa säätelemään hormonitasoja ja keho palautuu tehokkaammin.
  • Liiku säännöllisesti. Liikunta auttaa vähentämään stressiä ja parantamaan mielialaa sekä vapauttamaan patoutuneita tunteita. Etsi sinulle sopivin liikuntamuoto, joka tuo samalla myös iloa elämään!
  • Vältä alkoholia ja tupakointia. Nämä voivat pahentaa PMS-oireita ja heikentää yleistä terveyttä.
  • Huolehdi välttämättömien omega-3 -rasvahappojen saannista, joilla voi olla merkittävä vaikutus prostaglandiinien synteesimuutoksiin ja kehon tulehdusta nostavien eikosanoidien muodostumiseen. Mitä enemmän tulehdusta kehossa on, sitä voimakkaammat PMS-oireet saattavat olla. Rasvahapot vaikuttavat myös solukalvojen terveyteen: jos solukalvo ei ole terve, solun reseptorit eivät toimi kunnolla ja ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy. Suosi ravinnossa omega-3-rasvahappojen lähteitä, kuten rasvaista kalaa, chian siemeniä, pellavansiemeniä, hampunsiemeniä sekä myös pähkinöitä ja neitsytoliiviöljyä.
  • Vältä omega-6 kasviöljyjen liiallista käyttöä (auringonkukkaöljy, rypsiöljy). Nämä lisäävät prostaglandiinien määrää kehossa ja voivat pahentaa PMS-oireita. Suosi tasapainoa omega-3 sekä omega-6 -öljyjen käytössä.
  • Vältä liiallista lehmänmaidosta tehtyjen valmisteiden nauttimista. Maito voi laukaista histamiinin erityksen ja siten nostaa kehon tulehdusta ja lisätä PMS-oireita.
  • Ota aikaa itsellesi. Käy kävelyllä luonnossa, meditoi, hemmottele itseäsi ja ole enemmän läsnä juuri sinulle.
Itselle mieluisa liikunta voi auttaa PMS-oireiden hallinnassa

PMS ja ravintolisät

Joskus parhaimmaksi hiottu ruokavaliokaan ei aina riitä, jos oireet johtuvat geneettisestä perimästä tai esimerkiksi kroonistuneesta stressistä tai kehon tulehdustilasta. Toki ensimmäiseksi on aina hyvä katsastaa omaa elämäntilannettaan ja miettiä onko jotain, mitä voi elämässä muuttaa esimerkiksi stressin vähentämiseksi.

  • Huolehdi riittävästä magnesiumin saannista. Magnesium auttaa vähentämään vatsakipua ja päänsärkyä, jotka ovat yleisiä PMS-oireita. Magnesiumia löytyy esimerkiksi pähkinöistä, tummasta suklaasta ja tumman vihreistä kasviksista. Magnesium 100 mg Complex sisältää myös PMS-oireiden hillitsemiseen tärkeää B6-vitamiinia.
  • Huolehdi riittävästä kalsiumin saannista: Kalsium auttaa vähentämään alavatsakipuja ja ärtyneisyyttä, jotka ovat yleisiä PMS-oireita. Kalsiumia löytyy esimerkiksi maitotuotteista, kuten sekä tumman vihreistä kasviksista kuten lehtikaalista, nokkosesta ja pinaatista. Myös seesaminsiemenet, tahini, tofu ja valkoiset pavut sisältävät kalsiumia. Terranovan Magnesium Kalsium Complex:n mineraalit ovat hyvin imeytyvässä muodossa ja tuote sisältää lisäksi kalsium-rikkaita yrttejä, kuten nokkosta ja peltokortetta. Yrtit lisäävät mineraalien synergististä toimintaa ja hyväksikäytettävyyttä kehossa.
  • B6-vitamiini on tärkeä PMS-oireiden ennaltaehkäisyssä. B6-vitamiini (P-5-P, eli pyridoksaali-5-fosfaatti) saattaa auttaa neurotransmitteri GABA:n ja progesteronin muodostumisessa. Terranovan B6-vitamiini on bioaktiivisessa muodossa (P-5-P) ja yksi kapseli tarjoaa 50 mg hyvin imeytyvää B6-vitamiinia.
  • Välttämättömät rasvahapot – Life Drink -ravintojauhe sisältää vegaanisessa muodossa olevia rasvahappoja jauhemaisessa muodossa. Tämä tuote on myös suoliston ystävä, sillä se sisältää vatsalle ystävällisiä maitohappobakteereja, ruuansulatusentsyymejä, viher- ja marjajauheita sekä adaptogeenisiä sieniä. Life Drink on suunniteltu kokonaisvaltaiseen elinvoiman lisäämiseen.
  • Voikukka, Artisokka & Kysteiini Complex tukee maksan toimintaa. Tämä erityisen tärkeä, jos estrogeeniä on liikaa suhteessa progesteroniin. Maksan tukeminen on myös tärkeää silloin kun suolisto on huonossa kunnossa.
  • Smooth Synergy on oivallinen tuote silloin kun stressiä on alkanut kuormittamaan mieltä ja kehoa. Tuotteen adaptogeeniset yrtit, kuten ruusujuuri, ashwagandha, amerikan ginseng tukevat lisämunuaisia ja stressihormonien tasoja.

Seuraavassa Hormonit-blogisarjassamme käsittelemme miesten hormoneja.