Ravinto ja hormonit – Miksi ravinnolla on väliä?

Tervetuloa seuraamaan Terranovan hormonitasapainoon liittyvää blogisarjaa. Käsittelemme jokaisessa kirjoituksessa hormoneihin oleellisesti vaikuttavia tekijöitä sekä ravitsemuksen että elintapojen osalta.  Ensimmäisessä osassa tutustumme yleisellä tasolla ravinnon ja hormonien yhteyteen.

Hormonitasapaino - Terranova

Hormonitoiminta on merkittävä osa kehon toimintaa. Kehossamme toimii useita erilaisia hormoneja, joista sukupuolihormonit säätelevät mm. hedelmällisyyttä ja lisääntymistä. Aivolisäkkeen erittämät hormonit stimuloivat sukupuolihormonien tuotantoa sukupuolirauhasista: naishormoneista merkittävimmät ovat estrogeeni ja progesteroni ja miehillä testosteroni. Eri hormonien tuotanto on myös linkittynyt toisiinsa. Esimerkiksi stressihormonit vaikuttavat sukupuolihormonien toimintaan. Kokonaisuudessaan kaikkia kehon hormoneja tuotetaan umpieritysjärjestelmän eri rauhasissa, ja ravinnolla ja elintavoilla on ratkaiseva merkitys niiden kaikkien toimintaan.

Naisen hormonikierto toimii kuukausittaisella syklillä ja hormonivaihtelut vaikuttavatkin ratkaisevasti naisen energiatasoihin, mielialaan, hedelmällisyyteen ja libidoon. Kuukautiskierto jakautuu neljään vaiheeseen: follikulaarivaiheeseen, ovulaatioon, luteaalivaiheeseen sekä kuukautisiin. Omaan kiertoonsa kannattaa ehdottomasti tutustua tarkemmin ja opetella tuntemaan oma kehon toiminta.

Syö värikkäästi ja monipuolisesti

Kuukausittaisen kierron kannalta on todella tärkeää tiedostaa puhtaan ja monipuolisen ruokavalion merkitys joka päivä. Eri ravintoaineiden tarve vaihtelee ja korostuu kuukautiskierron eri aikoina kehon tarpeiden mukaan. Naisen monimutkainen hormonikierto ja hedelmällisyys vaatii keholta vaihtuvia resursseja ja riittäviä ravintoainevarantoja.  Siksi syömällämme ruualla on väliä myös hormonitasapainon osalta!

Kierron alussa, follikulaarivaiheessa, kannattaa suosia kauraa, ruista ja ohraa, parsakaalia, persiljaa, hernettä, porkkanaa ja avokadoja. Kierron keskivaiheilla ovulaation aikaan korostuvat mm. kvinoa, parsa, voikukka, pinaatti, tomaatti, vadelma ja viikuna. Ovulaation jälkeisenä aikana luteaalivaiheessa hyödyllisiä ovat erilaiset kaalit, sipulit, bataatti (ja muut hitaat hiilihydraatit), kikherne ja saksanpähkinä. Kuukautisten aikaan tärkeitä ovat punajuuri, lehtikaali, sienet, jodipitoiset levät, mustikka ja pavut. Kierron loppuvaiheella korostuvat myös verensokerin hallinta ja nesteytys.

Syömisestä ei kuitenkaan kannata tehdä liian hankalaa – panosta monipuolisuuteen! Olit sitten seka- tai kasvissyöjä tai vegaani, huolehdi että lautasellasi löytyy tarpeeksi erilaisia proteiininlähteitä, rasvahappoja, kuituja, kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Ravinto ja hormonit - Terranova

Eri ravintoaineiden merkitys hormoneille

Aminohapoista koostuvat proteiinit ovat tärkeitä kehon hormonien ja entsyymien valmistuksessa. Keho valmistaa itse osaa aminohapoista ja osaa aminohapoista tulee saada ravinnosta. Eläinkunnan lähteet kuten liha ja maitotuotteet sisältävät täydellisen kirjon aminohappoja. Vegaanien ja kasvissyöjien kannattaa koostaa mahdollisimman monipuolisia yhdistelmiä kasvilähteistä käyttäen palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä, jotta aminohappojen kirjo olisi mahdollisimman laaja.

Hyvät omega-rasvahapot pitävät puolestaan huolta solujen terveydestä, sydämestä ja verenkierrosta sekä auttavat vähentämään tulehdusta kehosta. Krooninen matala-asteinen tulehdus voi lisätä mm. PMS- ja kuukautisvaivojen voimakkuutta. Hyödyllisiä kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja saadaan mm. pellavan-, chian ja hampunsiemenistä. Eläinkunnan lähteistä kala ja kalaöljy ovat hyviä omega-3-rasvahappojen lähteitä.

Värikkäät kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät runsaasti antioksidantteja, vitamiineja, mineraaleja ja kasviyhdisteitä, jotka ovat tärkeitä hormonitasapainolle, solujemme elinvoimalle ja aineenvaihdunnalle.  Esimerkiksi sinkki edistää normaalia hedelmällisyyttä ja lisääntymistä sekä miehillä että naisilla. Runsaasti sinkkiä sisältäviä kasviksia ovat mm. vehnänalkio, hampunsiemen, kurpitsansiemen sekä basilika. Monet hyötyvät myös sinkkiravintolisästä.

Kasvikset ja täysjyvävilja tarjoavat suolen toiminnalle tärkeitä kuituja. Huolehdi, että vatsasi toimii päivittäin, jolloin käytetyt hormonit, erityisesti estrogeeni, pystytään poistamaan kehosta asianmukaisesti. Liiallinen estrogeenin kertyminen elimistöön johtaa estrogeenidominanssiksi kutsuttuun tilaan, joka voi aiheuttaa mm. PMS-oireita, päänsärkyä, painonnousua ja kivuliaita kuukautisia.

Ravintolisät hormonitasapainolle

Terveelliset elämäntavat ja monipuolinen ruokavalio ovat avainasemassa hormonitasapainon tukemisessa ja ravintolisillä voit tarvittaessa täydentää ja tukea kehoasi tasapainon saavuttamisessa. Tässä Terranovan ravintolisäsuosituksia hormonitasapainon hyväksi!

Life Drink – Kokonaisvaltainen ravintojauhe tarjoaa tärkeitä vihreitä kasviksia ja marjoja täydentämään päivittäistä saantia, suolistolle tärkeitä kuituja, hormonitasapainolle tärkeitä rasvahappoja sekä kasviproteiineja. Lisäksi ruuansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereita tukemaan suolistosi hyvinvointia! Tutustu tuotteeseen tästä.

Dong Quai & Soijan Idut Complex – Naisen hormonien tasapainolle suunniteltu yrttivalmiste voi olla hyödyllinen PMS-oireiden, kivuliaiden kuukautisten ja vaihdevuosioireiden helpottamiseksi. Tutustu tuotteeseen tästä.

Living Multivitamin Woman – Naiselle suunniteltu monivitamiinivalmiste tukee hormonitasapainoa, ihoa, hiuksia ja kynsiä sekä luustoa ja tarjoaa kaikki tärkeät vitamiinit, mineraalit ja kasviravinteet naisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tueksi. Tutustu tuotteeseen tästä.

Terranova Living Multivitamin Woman - monivitamiini naiselle

Seuraavassa osassa käsittelemme tarkemmin eri kuukautiskierron vaiheisiin sopivia ruoka-aineita ja ravintosuosituksia.