Pantoteenihappo on stressivitamiini

B5-vitamiini eli pantoteenihappo on välttämätön vesiliukoinen vitamiini, jota esiintyy ruuassa sellaisenaan tai sen johdannaisina, kuten pantetiinina. Ravintolisissä käytettäviä B5-vitamiinin muotoja ovat kalsiumpantotenaatti, dekspantenoli ja pantetiini. Kaikki nämä yhdisteet muuttuvat soluissa koentsyymi-A:ksi (KoA), joka toimii lähtöaineena solujen energiantuotannossa ja rasvahapposynteesissä.

Timo Lehto, biokemian tohtori FT

Pantoteenihappo eli B5-vitamiini – mihin sitä tarvitaan?

B5-vitamiinilla on erityisen tärkeä vaikutus lisämunuaisten hormonaalisen toiminnan tukemisessa, sillä se edistää steroidihormonien toimintaa. Se lievittää väsymystä, lisää stressinsietokykyä ja auttaa elimistöä sopeutumaan stressitilanteissa. Siksi sitä sanotaankin stressivitamiiniksi. Pantoteenihappo edistää lisäksi normaalia energia-aineenvaihduntaa ja normaalia henkistä suorituskykyä.

Pantoteenihapon johdannaisella pantetiinilla on havaittu suotuisia vaikutuksia ainakin sydänterveyden riskitekijöihin ja rasvahappoaineenvaihduntaan. Ihmisen maidon pantoteenihappopitoisuus on puolet suurempi kuin lehmän maidossa, samaten pantoteenihapon määrä on ihmisen lihaksistossa jopa 10 kertaa suurempi kuin useilla eläinten. Saattaakin olla että ihmisillä pantoteenihapon tarve voi olla merkittävästi suurempi kuin monilla eläimillä. Asiaa ei ole kuitenkaan tarkemmin selvitetty.

Pantoteenihapon lähteet ja saanti

B5-vitamiinia on muun muassa täysjyväviljassa, kasviksissa, pähkinöissä, kananmunassa, pavuissa ja kalassa. Osa vitamiinista tuhoutuu ruuanvalmistuksen yhteydessä – kuumentaminen tuhoaa lähes puolet lihan sisältämästä B5-vitamiinista. Kasvisten kuumentaminen tuhoaa jopa 75 % niiden sisältämästä B5-vitamiinista. Myös pakastaminen (-20 °C) vaikuttaa haitallisesti B5-vitamiinitasoihin. Ihanneolosuhteissa suolistoon päätyvästä B5-vitamiinista imeytyy noin 30-40 %.

Virallisesti on arvioitu, että terveille henkilöille päivittäinen pantoteenihapon tarve on 4-7 mg. Ikääntyneemmän väestön tai erilaisia kansansairauksia sairastavien henkilöiden B5-vitamiinin tarpeesta ei ole tehty selvitystä. Ei ole myöskään tutkittu miten paljon B5-vitamiinin tarve lisääntyy erilaisten stressitekijöiden seurauksena.

Photo by Thought Catalog on Unsplash

B5-vitamiinin puutos

Pantoteenihapon vaikea puutos on harvinainen länsimaissa, mutta asiaa ei ole riittävästi tutkittu eri väestöryhmissä. Pantoteenihapon heikko saanti heikentää rasvahappojen synteesiä ja energiantuotantoa. Puutosoireina voi esiintyä hermosto-oireita, infektioita, ihotulehduksia, heikkoutta, väsymystä, päänsärkyä,  lihaskramppeja, ruuansulatusvaivoja, univaikeuksia, masennusta, tuntohäiriöitä jalkapohjissa ja varpaissa. 

Terranova Pantoteenihappo (B5-vitamiini) 250 mg Complex – enemmän kuin B5-vitamiini

Terranovan Magnifood Complexin kasvien sisältävät vitamiinit ja fytoravinteet tehostavat ja täydentävät aktiivisen B5-vitamiinin vaikutusta. Tuote tarjoaa käyttäjälleen siis enemmän, kuin pelkän B5-vitamiinin. Magnifood Complex tarjoaa synergistisen ravitsemusympäristön kokonaisvaltaisemman vaikutuksen aikaansaamiseksi.

Stabiloitu riisinlese (SRB) – Stabiloitu riisinlese sisältää lukuisia hyödyllisiä yhdisteitä, kuten betaglukaaneja, tokotrienoleja, fytosteroleja, vitamiineja, hivenaineita, karotenoideja, ubikinonia, alfalipoiinihappoa ja monia muita yhdisteitä.

Ruusunmarja – Koska ruusunmarjat sisältävät 100 kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, ne ovat yksi luonnon parhaimpia C-vitamiinin lähteitä. Ruusunmarjat sisältävät myös C-vitamiinia täydentäviä antioksidatiivisia polyfenoleja, kuten antosyaniineja ja proantosyanidiineja ja lisäksi useita karotenoideja.

Vihreä kauransiemen (Avena sativa) – Vihreät kauransiemenet sisältävät mm. B-vitamiineja, joilla on hermostoa tukeva vaikutus.

Pyhä basilika (tulsi) – Tulsi on Intiasta peräisin oleva ruokayrtti, joka on sukua eurooppalaiselle puutarhassa viljellylle basilikalle. Sillä voi olla hyödyllisiä ominaisuuksia veren glukoositasapainolle ja verenpaineelle sekä stressinhallintaan.

Tutustu tuotteeseen tästä!

Pantoteenihapon hyväksytyt terveysväitteet:

  • edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • edistää steroidihormonien, D-vitamiinin ja joidenkin hermovälittäjäaineiden normaalia synteesiä ja aineenvaihduntaa
  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • edistää normaalia henkistä suorituskykyä