D-vitamiini – saanti ja terveyshyödyt

D-vitamiini – saanti ja terveyshyödyt! Jos haluat varmistaa edes yhden vitamiinin saannin, on se nyt erittäin ajankohtainen D-vitamiini! D-vitamiinin saanti ravinnosta ja ravintolisistä korostuu etenkin pimeään vuodenaikaan, kun auringon valon määrä ei ole riittävä, syyskuusta-toukokuuhun. Lue lisää tärkeää perustietoa tärkeästä “aurinkovitamiinistamme”.

Mitä D-vitamiini on?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka esiintyy viidessä eri muodossa, joista tärkeimmät ovat D2-vitamiini eli ergokalsiferoli, jota saadaan pääasiassa kasvilähteistä (kuten sienistä) ja D3-vitamiini eli kolekalsiferoli, joka on eläinperäinen. D3-vitamiini on tehokkaammin kehon käytettävissä oleva muoto. Kuitenkin esimerkiksi jäkälä on esimerkki kasvista, josta saadaan D3-vitamiinia.

Kalsiferolit muuttuvat muuttuvat kalsitrioliksi pääasiassa munuaisissa, mutta myös muissa kudoksissa. Kalsitriolilla on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Rasvaliukoisena vitamiinina D3-vitamiini varastoituu ajan mittaan elimistöön kalsidiolina. Silti sen saannista tulee pitää huolta, jotta varastossa olevat tasot ovat riittävät niiden terveyttä tukevien vaikutusten saamiseksi.

D-vitamiini saanti ja terveyshyödyt

Mitkä ovat D-vitamiinin terveyshyödyt?

Ihmiskehossa on D-vitamiinireseptoreita joka puolella. D-vitamiini on erittäin tärkeä mm. luuston terveyden sekä elimistön vastustuskyvyn kannalta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan D-vitamiinin puutos on yhdistetty kohonneeseen infktiotautien riskiin. On myös näyttöä siitä, että D-vitamiini saattaa suojata akuuteissa hengitystieinfektioissa, etenkin niillä joilla veren D-vitamiinipitoisuus on matala, alle 25 nmol/l. Veren riittävän D-vitamiinin pitoisuuden viitearvon alaraja on 75 nmol/l. Luustossa D-vitamiini puolestaan osallistuu kalsiumin kertymiseen luukudokseen ylläpitäen luuntiheyttä ja säätelee kalsiumin tasapainoa elimistössä. Se onkin tärkeä vitamiini osteoporoosin ehkäisyssä.

Tässä vielä kaikki D-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä
  • edistää veren normaalia kalsiumtasoa
  • edistää luiden pysymistä normaaleina
  • edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Mistä D-vitamiinia saa?

Auringonvalon UVB-säteilyn johdosta myös ihollamme muodostuu luontaisesti D3-vitamiinia touko-syyskuun välisenä aikana, ja eniten kesäkuukausina, kun kasvojen, käsivarsien ja selän ihon altistus auringolle (ilman aurinkorasvaa) on noin 10-15 minuttia kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Tätä pidempi altistuminen ei tuo lisähyötyjä D-vitamiinin saannin kannalta. Auringonvalon vähetessä veren D-vitamiinipitoisuus yleensä laskee syksyllä ja talvella, jolloin D3-vitamiinin lisätarve kasvaa. Tämän vuoksi D-vitamiinilisä ravintolisän muodossa on suositeltava kaikille lähes läpi vuoden tai vähintään syksystä kevääseen asti D-vitamiinitasojen ylläpitämiseksi.

Rasvainen kala, kalanmaksaöljy, maksa, kananmuna, voi sekä D-vitaminoidut maitotuotteet ovat parhaita ravintolähteitä D3-vitamiinille. Kasviperäisistä lähteistä parhaita ovat sienet. Vegaanien ja kasvissyöjien kannattaa kiinnittää D3-vitamiinin saantiin entistä enemmän huomiota, kun ruokavaliosta puuttuvat eläinperäiset lähteet.

Mikä on D-vitamiinin saantisuositus? Mistä saat selville oman D-vitamiinin tarpeesi?

D-vitamiini saanti ja terveyshyödyt ovat nyt ajankohtaisesti tarkastelun alla. Tällä hetkellä suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan saanti lapsilla ja aikuisilla on 10 ug/vrk ja yli 75-vuotiailla 20 ug/vrk.

Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön, mutta esimerkiksi D-vitamiinin riittävät tasot nousevat hitaasti, jolloin annostuksen tulee olla riittävä etenkin talviaikaan. Turvallisen annostuksen yläraja on 100 ug/vrk.

Oman D-vitamiinitason voi helposti varmistaa laboratoriomittauksilla ja säätää oman päiväannostuksensa sen mukaisesti. Helposti mittauksiin pääset esimerkiksi Puhti-palvelun kautta.

Vegaaninen D3-vitamiini sopii kaikille

Terranovan vegaaninen D3-vitamiini on valmistettu erityisestä jäkälälajikkeesta, jonka D3-vitamiinipitoisuus on korkea. Siksi tämä kasviperäinen D3-vitamiini sopii kaikille, myös vegaaneille. Tuotteen Magnifood Complex -kasviyhdistelmä tehostaa D-vitamiinin imeytymistä ja hyödyntämistä kehossa. Tuote sisältää mm. korianterinlehteä, kurpitsansiementä, shiitakesientä ja spirulinaa. D-vitamiini on Terranovan filosofian mukaisesti täysin lisäaineeton. Tutustu tuotteeseen tästä!

Muista myös lasten lisäaineeton ja kasviperäinen D3-vitamiini!

Mitkä muut ravintoaineet toimivat yhteistyössä D-vitamiinin kanssa?

  • Kalsium – tarvitsee D-vitamiinia luuston rakentumiseksi. D-vitamiini säätelee kalsiumin käyttöä elimistössä.
  • K2-vitamiini – luuston kannalta kalsium ja D-vitamiini tarvitsevat myös K2-vitamiinia. K2-vitamiini takaa että kalsium imeytyy luukudoksen käyttöön kunnolla. K2-vitamiinilla on lisäksi hyötyjä verisuoniston terveydelle. Voit ostaa Terranovan D3 & K2 -vitamiiniyhdistelmän mm. Minskan verkkokaupasta!