D-vitamiini saanti ja terveyshyödyt

D-vitamiini - saanti ja terveyshyödyt

D-vitamiini - saanti ja terveyshyödyt! Jos haluat varmistaa edes yhden vitamiinin saannin, on se nyt erittäin ajankohtainen D-vitamiini! D-vitamiinin saanti ravinnosta ja ravintolisistä korostuu etenkin pimeään vuodenaikaan, kun auringon valon määrä ei ole riittävä, syyskuusta-toukokuuhun. Lue lisää tärkeää perustietoa tärkeästä "aurinkovitamiinistamme".

Mitä D-vitamiini on?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka esiintyy viidessä eri muodossa, joista tärkeimmät ovat D2-vitamiini eli ergokalsiferoli, jota saadaan pääasiassa kasvilähteistä (kuten sienistä) ja D3-vitamiini eli kolekalsiferoli, joka on eläinperäinen. D3-vitamiini on tehokkaammin kehon käytettävissä oleva muoto. Kuitenkin esimerkiksi jäkälä on esimerkki kasvista, josta saadaan D3-vitamiinia.

Kalsiferolit muuttuvat muuttuvat kalsitrioliksi pääasiassa munuaisissa, mutta myös muissa kudoksissa. Kalsitriolilla on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Rasvaliukoisena vitamiinina D3-vitamiini varastoituu ajan mittaan elimistöön kalsidiolina. Silti sen saannista tulee pitää huolta, jotta varastossa olevat tasot ovat riittävät niiden terveyttä tukevien vaikutusten saamiseksi.

D-vitamiini saanti ja terveyshyödyt

Mitkä ovat D-vitamiinin terveyshyödyt?

Ihmiskehossa on D-vitamiinireseptoreita joka puolella. D-vitamiini on erittäin tärkeä mm. luuston terveyden sekä elimistön vastustuskyvyn kannalta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan D-vitamiinin puutos on yhdistetty kohonneeseen infktiotautien riskiin. On myös näyttöä siitä, että D-vitamiini saattaa suojata akuuteissa hengitystieinfektioissa, etenkin niillä joilla veren D-vitamiinipitoisuus on matala, alle 25 nmol/l. Veren riittävän D-vitamiinin pitoisuuden viitearvon alaraja on 75 nmol/l. Luustossa D-vitamiini puolestaan osallistuu kalsiumin kertymiseen luukudokseen ylläpitäen luuntiheyttä ja säätelee kalsiumin tasapainoa elimistössä. Se onkin tärkeä vitamiini osteoporoosin ehkäisyssä.

Tässä vielä kaikki D-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä
  • edistää veren normaalia kalsiumtasoa
  • edistää luiden pysymistä normaaleina
  • edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Mistä D-vitamiinia saa?

Auringonvalon UVB-säteilyn johdosta myös ihollamme muodostuu luontaisesti D3-vitamiinia touko-syyskuun välisenä aikana, ja eniten kesäkuukausina, kun kasvojen, käsivarsien ja selän ihon altistus auringolle (ilman aurinkorasvaa) on noin 10-15 minuttia kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Tätä pidempi altistuminen ei tuo lisähyötyjä D-vitamiinin saannin kannalta. Auringonvalon vähetessä veren D-vitamiinipitoisuus yleensä laskee syksyllä ja talvella, jolloin D3-vitamiinin lisätarve kasvaa. Tämän vuoksi D-vitamiinilisä ravintolisän muodossa on suositeltava kaikille lähes läpi vuoden tai vähintään syksystä kevääseen asti D-vitamiinitasojen ylläpitämiseksi.

Rasvainen kala, kalanmaksaöljy, maksa, kananmuna, voi sekä D-vitaminoidut maitotuotteet ovat parhaita ravintolähteitä D3-vitamiinille. Kasviperäisistä lähteistä parhaita ovat sienet. Vegaanien ja kasvissyöjien kannattaa kiinnittää D3-vitamiinin saantiin entistä enemmän huomiota, kun ruokavaliosta puuttuvat eläinperäiset lähteet.

Mikä on D-vitamiinin saantisuositus? Mistä saat selville oman D-vitamiinin tarpeesi?

D-vitamiini saanti ja terveyshyödyt ovat nyt ajankohtaisesti tarkastelun alla. Tällä hetkellä suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan saanti lapsilla ja aikuisilla on 10 ug/vrk ja yli 75-vuotiailla 20 ug/vrk.

Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön, mutta esimerkiksi D-vitamiinin riittävät tasot nousevat hitaasti, jolloin annostuksen tulee olla riittävä etenkin talviaikaan. Turvallisen annostuksen yläraja on 100 ug/vrk.

Oman D-vitamiinitason voi helposti varmistaa laboratoriomittauksilla ja säätää oman päiväannostuksensa sen mukaisesti. Helposti mittauksiin pääset esimerkiksi Puhti-palvelun kautta.

Vegaaninen D3-vitamiini sopii kaikille

Terranovan vegaaninen D3-vitamiini on valmistettu erityisestä jäkälälajikkeesta, jonka D3-vitamiinipitoisuus on korkea. Siksi tämä kasviperäinen D3-vitamiini sopii kaikille, myös vegaaneille. Tuotteen Magnifood Complex -kasviyhdistelmä tehostaa D-vitamiinin imeytymistä ja hyödyntämistä kehossa. Tuote sisältää mm. korianterinlehteä, kurpitsansiementä, shiitakesientä ja spirulinaa. D-vitamiini on Terranovan filosofian mukaisesti täysin lisäaineeton. Tutustu tuotteeseen tästä!

Muista myös lasten lisäaineeton ja kasviperäinen D3-vitamiini!

Mitkä muut ravintoaineet toimivat yhteistyössä D-vitamiinin kanssa?

  • Kalsium - tarvitsee D-vitamiinia luuston rakentumiseksi. D-vitamiini säätelee kalsiumin käyttöä elimistössä.
  • K2-vitamiini - luuston kannalta kalsium ja D-vitamiini tarvitsevat myös K2-vitamiinia. K2-vitamiini takaa että kalsium imeytyy luukudoksen käyttöön kunnolla. K2-vitamiinilla on lisäksi hyötyjä verisuoniston terveydelle. Voit ostaa Terranovan D3 & K2 -vitamiiniyhdistelmän mm. Minskan verkkokaupasta!


Terranova Sinkki - Immuniteetti

Vastustuskykyä tukevat ravintolisät

Pysy terveenä ja vahvista immuniteetti huippuunsa! Ota tästä muistiin parhaat vastustuskykyä tukevat vitamiinit, hivenaineet ja kasviravinteet. 

Immuniteettiin vaikuttaa syöty ravinto, uni, liikunta sekä stressitasot. Kun nämä osa-alueet ovat tasapainossa, voit ottaa vielä avuksesi haluamasi lisäaineettomat ja kasviperäiset Terranova-ravintolisät tukemaan kehosi toimintaa.

Terranova sitruksinen c-vitamiini smoothieC-vitamiini
Nyt nautitaan C-vitamiinia immuniteetin tukena! C-vitamiinia tarvitaan useaan tärkeään prosessiin kehossa, joista yksi on vastustuskyvyn ylläpitäminen. C-vitamiini toimii antioksidanttina kehossamme ja suojaa näin soluja. Ihanteellisin kerta-annos C-vitamiinia on n. 250 mg, jota voi tehostetusti nauttia useamman kerran päivässä immuniteettisuojan tukemiseksi. Tätä suurempien annosten ylimäärästä erittyy osa pois kehosta melko nopeasti.

Vitamin C 250 mg Complex sisältää vatsaystävällistä C-vitamiinia 250 mg sekä C-vitamiinipitoisia marjoja, kuten tyrnia, acaimarjaa, acerolakirsikkaa ja ruusunmarjaa. Mukana myös synergististä vaikutusta tehostamassa alfalipoiinihappo, joka voi edesauttaa vastustuskyvyn toimintaa.

Terranova C-vitamiini on 100 % lisäaineeton ja kasviperäinen.


Seleeni

Seleeni edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Terranovan Seleeni 100 ug sisältää hyvin imeytyvää selenometioniinia sekä seleenin hyväksikäyttöä ja imeytymistä tehostavan Magnifood Complexin, joka sisältää riisinlesettä, tyrniä ja acaimarjaa. Riisinleseen, tyrnimarjan ja acain sisältämä E-vitamiini toimii seleenin (ja C-vitamiinin!) kanssa yhteistyössä.

Seleeni on myös soluille tärkeä antioksidanttinen suoja ja sitä tarvitaan lisäksi kynsille ja hiuksille. Terranovan Seleeni 100 ug on täysin lisäaineeton ja sopii vegaaneille.

D-vitamiini 

Riittävä D-vitamiinin saanti edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Etenkin talviaikaan D-vitamiinin lisäsaanti on suositeltavaa. Terranovan kasviperäinen D3-vitamiini on peräisin jäkälästä, ja sopii näin myös vegaaneille.

Haluatko tiedon ravitsemus- ja hyvinvointiartikkeleistamme suoraan omaan sähköpostiisi? Tilaa noin kerran viikossa ilmestyvä uutiskirjeemme täältä!

Terranova SinkkiSinkki
Myös sinkki edistää immuniteetin normaalia toimintaa. Terranovan sinkkibisglysinaatti on vatsaystävällinen ja sisältää sinkin hyödyntämistä tukevia kasveja, kuten spirulinaa, ja sinkkipitoista kurpitsansiementä.

Sinkki on lisäksi tärkeä soluja suojaava antioksidantti seleenin tapaan ja sitä tarvitaan myös solujen jakautumiseen, DNA:n muodostumiseen, energia-aineenvaihduntaan sekä hiuksille, iholle ja kynsille.

Terranovan Sinkki 15 mg on saanut hyvää palautetta sen imeytyvyydestä sekä vatsaystävällisyydestä.

Kasvirohdokset hyvinvoinnin tueksi
Astragalus, Mustaselja & Valkosipuli -yhdistelmävalmiste tukee immuniteettia. Tuote sisältää oliivinlehteä, maitake-sientä, mahonianjuurta ja cayennepippuria, joilla on kaikilla vastustuskykyä tukeva vaikutus.

Betaglukaanien voimaa
Luontaisesti sienien ja hiivojen solukalvoilla esiintyviä polysakkarideja kutsutaan betaglukaaneiksi, ja niillä voi olla useita terveyttä tukevia ominaisuuksia. Helppo tapa lisätä betaglukaanien määrää ravinnossa on nauttia betaglukaanirikkaita sieniä, kuten maitakettapakurikääpää tai reishiä. Terranovan valikoimasta löytyy myös monipuolinen Mushroom Synergy -sieniyhdistelmä, joka sisältää viittä luomulaatuista ja tuorepakastekuivattua sientä immuniteettisi tueksi.

Terranova Adaptogeeniset sienet

 


Palautuminen ja magnesium - Terranova-ravintolisät

Palaudu oikein magnesiumin avulla

Tekstin on kirjoittanut classic body buildingin Suomen mestari ja valmentaja ja personal trainer Antti Ala-Laurinaho, joka arvostaa luonnollista ja puhdasta elämäntapaa. Antti valmentaa kumppaninsa Miran kanssa Green Beat -valmennustiimissä. Palautuminen ja magnesium ovat tärkeitä osia Antin ja Miran hyvinvointipalapelissä. Antin palvelut löydät Green Beat -valmennussivustolta sekä mm. @crazyvegancouple -Instagramtililtä

Siitä puhutaan paljon, mutta mitä se oikeasti on? Palautuminen.

Yö, päivä. Tuhoaminen, rakentaminen. Kuoleminen, syntyminen.
Kuten maailmankaikkeudessa, myös elimistössämme on vastakkaisten voimien keskinäistä yhteispeliä.


Hajota vs. rakenna

Aineenvaihdunnassa katabolia tarkoittaa hajottamista ja anabolia rakentamista. Tasapaino on tärkeää kahden voiman välillä. Jatkuvasti ei voida hajottaa mutta ei myöskään rakentaa.
Autonominen hermosto on tahdostamme riippumaton ja se koostuu kahdesta osasta. Sympaattinen hermosto ja parasympaattinen hermosto. Taistele tai pakene vs. sulata ja rentoudu. Katabolia vs. anabolia.
Kun sympaattinen hermosto aktivoituu, on kyse stressireaktiosta.

Palautuminen ja magnesium - Crazyvegan Couple - Terranova
Crazyvegancouple Antti ja Mira pitävät huolta hyvinvoinnistaan kokonaisvaltaisesti.
Mitä stressi on?

Stressi on luonnollinen reaktio kehossa, joka tekee meistä hetkellisesti parempia suoriutujia. Ilman stressiä meitä ei olisi edes olemassa. Emme olisi päässeet näin pitkälle. Stressi käskee meitä mukautumaan. Myös fyysinen harjoitus, kylmä suihku ja paastoaminen ovat hyvälaatuisia stressitekijöitä, jotka sparraavat elimistöämme tehokkaammaksi.

Stressireaktiossa lisämunuaiset erittävät mm. kortisolia sekä adrenaliinia vereen. Pulssi kiihtyy, veri virtaa lihaksiin, keskittyminen paranee ja kudoksista vapautuu energiaa (katabolinen eli hajottava prosessi). Keho priorisoi selviytymistä ja toissijaiset toimet jäävät huomiotta. Ruoansulatus, kuona-aineiden poistaminen, kehon korjaustoimet jne.

Mistä stressi voi johtua?

Stressitila voi syntyä kehoon akuutisti korkeasti ja/tai pitkällä aikavälillä kroonisesti kohonneeksi. Reaktio on elimistössä sama, vaikka aiheuttaja olisikin eri.

Fysiologisia stressitekijöitä:

  • Unenpuute
  • Huono ravitsemus
  • Ylipaino
  • Nestehukka
  • Liikunnan puute
  • Tuki- ja liikuntaelinsairaudet, muut sairaudet
  • Hapensaanti (huono hengitys, ryhti tai sisäilma)
  • Liikaa treeniä, töitä ja kiireitä
  • Huonosti toimiva vatsa
  • Kemialliset stressitekijät (huonolaatuinen ravinto, päihteet, kemikaaleille altistuminen jne.)
  • Tulehdukset, myös matala-asteinen tulehdus
  • Liian vähä lepoa, liikaa suorittamista, kalenteri täynnä

Henkisiä stressitekijöitä:

  • Työstressi
  • Taloudellinen stressi
  • Haasteet ihmissuhteissa
  • Yhteiskunnan paine, sosiaalinen paine
  • Informaatiotulva (some, tv, internet jne.)
  • Riippuvuudet
  • Haasteet omassa mielessä
Mitä stressin jälkeen?

Kun ärsyke on ohi, parasympaattisen hermoston vuoro on aktivoitua ja “korjata taistelun tuhot”. Mikäli parasympaattinen hermosto pystyy hoitamaan tehtävänsä, tasapaino säilyy. Me palauduimme, jesss!
Joskus haluamme jopa tarkoituksella aiheuttaa keholle sellaisen ärsykkeen (stressin), jotta se joutuisi ylikorjaamaan itsensä.

Kehittävä fyysinen harjoitus on esimerkki tällaisesta ärsykkeestä, jolla kiusaamme kehoa paremmaksi. Raudan alla lihasta rikotaan ja keho siitä suivaantuneena päättää olla ensi kerralla parempi. “Pahus, mitä se meni tekemään! Korjaan vauriot, mutta laitan kostoksi vähän ylimääräistäkin tilalle, jos tämä tahti jatkuu…”

Stressi on jossain määrin jopa suotavaa, koska vanha viisaus pitää paikkansa, “kipu kasvattaa”. Toisaalta, liika kipu tuhoaa.
Ihanteellisesti prosessi toimii esimerkin mukaan, mutta mistä kiikastaa ellemme palaudu?

  1. Ärsyke on liian voimakas tai se tapahtuu liian usein
  2. Resurssimme eivät riitä korjausprosessiin
  3. Molemmissa kohdissa 1-2 on ongelmaa

Palautuminen ja magnesium - Crazyvegan Couple - Terranova

Tasapaino on tärkeää

Suuri ongelma terveydelle ja hyvinvoinnille syntyy siinä kohtaa, kun elämme sympaattisesti dominanttia elämää taistellen tai paeten ja vietämme vain minimaalisesti aikaa sulattaen ja rentoutuen.
Liian pitkään jatkunut korkea stressi ja alipalautuminen ovat käytännössä käsi kädessä kulkeva parivaljakko.

Siksi niiden oireet ovat käytännössä samat:

  • Hermostuneisuus ja keskittymisvaikeudet
  • Nukahtamisvaikeudet, huono unenlaatu
  • Kohonnut syke, myös levossa (vinkki: ortostaattinen syke, googleta!)
  • Heikentynyt suorituskyky arjessa ja treenissä
  • Huono lihasvoima, lihaskato
  • Heikentynyt paineensietokyky
  • Vatsa- ja suolisto-ongelmat
  • Tulehdukset ja jatkuva sairastelu
  • Haavat paranevat huonosti, helposti mustelmia
  • Hidastunut aineenvaihdunta, rasva kertyy helposti
  • Masentuneisuus, alakulo ja muut mielenhäiriöt
  • Motivaation puute, aloitekyvyttömyys
  • Alhaiset serotoniini- ja dopamiini-tasot
  • Heikentynyt libido, tehtäväsi ei ole lisääntyä vaan jäädä henkiin
  • Muut hormonaaliset häiriöt
Mikä avuksi?

Kun haluamme varmistaa, että sympaattinen hermosto ei ota ylikierroksia ja toisaalta parasympaattinen hermosto toimisi kunnolla, vaatii tämä oikeita valintoja monella eri osa-alueella, kuten:

  • Ravinto
  • Liikunta
  • Lepo (uni)
  • Ihmissuhteet
  • Työ, opiskelu, muut velvollisuudet
  • Elämänhallinta yleisesti

Yksi helpoimmista tavoista laittaa keho sekaisin (lue: koko elämä), on laiminlyödä unta. Tiedät varmaan, miltä elämä näyttää ja tuntuu univelkaisena?

Koskaan ei ole suositeltavaa ottamaan unesta lisätunteja päivän velvollisuuksiin, mutta unessakin laatu voi olla joskus tärkeämpi kuin määrä.

Tiesitkö, että ravitsemuksella voi olla myös valtava vaikutus uneen? Yksi tärkeimmistä tekijöistä on riittävä magnesiumin saanti. Jos pitäisi nostaa yksi kivennäisaine jalustalle muiden joukosta, se olisi ehdottomasti

Kuningas Magnesium.

Magnesium on tärkeä mm. verensokerinahallintaan, luustolle, sydämelle, elimistön jäteenpoistoon (detoksifikaatio), mutta toimii myös parasympaattisen hermoston “kytkimenä”. Palautuminen ja magnesium toimivat siis käsi kädessä.

Magnesium käynnistää siis palautumisen -kehon tärkeät korjaustoimet!

Jos haluat varmistaa, että kytkin falskaa toimi näin:

  • Juo paljon kofeiinipitoisia juomia päivän aikana
  • Tee liikaa töitä
  • Selaa somea 5 minuutin välein
  • Vedä päivittäin kolme kovaa HIIT-harjoitusta maksimisykkeillä
  • Riitele puolison, naapurin ja oman egosi kanssa
  • Katso joka ilta uusi toimintaelokuva. Aloita vaikka Syltyn uudemmasta tuotannosta. Muista iltasumpit ja someta samalla.
  • Syö ravintoköyhästi, epäsäännöllisesti ja näytä pitkät laadukkaalle magnesium-valmisteelle

Unenpuutteen oireet yhtyvät samaan sinfoniaan liiallisen stressin ja alipalautumisen oireiston kanssa.

Miten magnesiumia kannattaa käyttää?
  • Ota riittävästi magnesiumia illalla ennen nukkumaan menoa. Magnesium rauhoittaa ja valmistaa kehoa lepoon.
  • Voit hiljalleen lisätä magnesiumin määrää. Elimistö ottaa sen minkä tarvitsee ja ylimääräinen poistuu turvallisesti. Jos aamulla vatsa on normaalia löysempi magnesiumin lisäyksen vuoksi, ota askel taaksepäin magnesiumin määrän kanssa. Hyvä tapa testata tarvetta!
  • Halutessasi voit ottaa osan magnesiumista heti treenin jälkeen ja osan ennen nukkumaan menoa.
  • Vältä magnesium-oksidia, jonka imeytyvyys on heikko. Toimii lähinnä laksatiivina. Suuri suositus magnesium-bisglysinaatille, joka on erittäin laadukas magnesiumin muoto. Jälkiliite tarkoittaa “kuskia”, jolla magnesiumin ajelee kehossa kohteeseensa. Bisglysinaatti on parempi kuski kuin oksidi!
  • Kun haluat erityisesti unen saantia tukevan magnesiumin, kokeile Smooth Mag -magnesium-kasvijauheyhdistelmää, jossa yhtenä ainesosana löytyy luontaisesti melatoniinia sisältävää montmorency-kirsikkaa. Lisäksi hermostoa rauhoittava kauranverso ja bioaktiivinen B6-vitamiini (P-5-P) täydentävät vaikutusta.

 

Palautuminen ja magnesium - Terranova-ravintolisät
Smooth Mag -magnesium-kasvijauhesekoitus rauhoittaa stressaavan päivän jälkeen ja auttaa nukahtamaan.
Loppusanat

Elämässä meidän täytyy osata painaa kaasua ja laittaa itsemme likoon, kun tarve vaatii. Suorittaa tehokkaasti ja saada asioita tehdyksi. Sen vastapainona täytyy kuitenkin pystyä myös “tankkaamaan” eli päästämään irti suorittamisesta.

Tasapaino on hyvä toteutua yksittäisen vuorokauden aikana, mutta etenkin pidemmällä ajanjaksolla.

Kyse ei ole silloin välttämättä tasapainosta, jos pusket kolme kuukautta täysillä ja sitten löhöät viikon palmun alla. Kun tarkastellaan kokonaista vuotta tai koko elinaikaa, ei tällaisella suhdeluvulla vointisi ja tuloksesi ole optimaalisia. Kynttilä palaa helposti molemmista päistä, kunnes sammuu.

Aina uupumus ja muut oireet eivät ehdi vielä tulla tiukan elämänvaiheen aikana. Kun vauhti hidastuu, asia tulee hoidetuksi ja nyt olisi tilaa muille asioille, saattaa kone vasta tässä kohtaa hyytyä.

Jos tiedossasi on vuodelle paljon erilaisia energiaa vieviä projekteja, on hyvä hahmottaa kalenteriin myös palauttavia jaksoja niistä toipumiseen.

Pidä mielessä se, että mitä kovempaa haluat puskea eteenpäin elämässä tai treeneissä, sitä enemmän tarvitset huoltavia toimia vastapainoksi…

myös enemmän magnesiumia!

PS. Helmikuun 2020 ajan saat Smooth Magin tarjoushintaan Ruohonjuuren verkkokaupasta ja myymälöistä!